Generative artificial intelligence in education: towards a human-centric approach
DOI:
https://doi.org/10.61007/QdC.2025.1.282Keywords:
Generative Artificial Intelligence, learning, didactic technologies, school education, teachersAbstract
The introduction of Generative Artificial Intelligence (GAI) technologies into the field of education is one of the most significant and debated developments in recent years. The contribution intends to provide a critical analysis of benefits and challenges related to Artificial Intelligence (AI) to guide educators, policymakers, and stakeholders in making informed decisions about JHA in the educational system. The presentation of application examples of AI educational technologies, to be used to empower teaching and learning processes, paves the way for new ways of interaction and educational support, from a perspective of inclusiveness and pedagogical innovation that always promotes a human- centred approach.
References
Badino, M., D’Asaro, F.A. & Pedrazzoli, F. (2023), Educare all’IA. La sfida didattica dell’Intelligenza Artificiale: ChatGPT e Gemini. Sanoma.
Baggio, T. (2022), Tecnologia educativa nelle lezioni online e in presenza: suggerimenti per una didattica multimediale e inclusiva. Italiano LinguaDue, 14(2), 274-296. https://doi.org/10.54103/2037-3597/19662.
Celik, I. (2023), Towards Intelligent-TPACK: An empirical study on teachers’ professional knowledge to ethically integrate artificial intelligence (AI)-based tools into education. Computers in Human Behavior, 138. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107468.
Ciasullo, A. (2023), ChatGPT: Le implicazioni pedagogiche e le possibilità dell’Intelligenza Artificiale. Research Trends in Humanities, 10, 68-76. https://doi.org/10.6093/2284-0184/9762.
Commissione europea, Direzione generale dell’Istruzione, della gioventù, dello sport e della cultura (2022), Orientamenti etici per gli educatori sull’uso dell’intelligenza artificiale (IA) e dei dati nell’insegnamento e nell’apprendimento. Ufficio delle pubblicazioni dell’Unione europea.
Corrado, V. & Pasta, S. (Eds.). (2024). Intelligenza artificiale e sapienza del cuore. Brescia: Morcelliana - Scholé.
Cuomo, S., Biagini, G. & Ranieri, M. (2022), Artificial Intelligence Literacy, che cos’è e come promuoverla. Dall’analisi della letteratura ad una proposta di Framework. Media Education. Studi, ricerche e buone pratiche, 12 (2). https://doi.org/10.36253/me-13374.
Cuomo, S., Ranieri, M. & Biagini, G. (2024), Scuola e intelligenza artificiale. Percorsi di riflessione pedagogica e didattica. Roma: Carocci.
Di Bello, B. (2023), Intelligenza artificiale per la scuola. Un approccio umanistico all’uso didattico dell’IA generativa. Milano: Hoepli.
Dorsey, D.W. & Michaels, H.R. (2022), Validity arguments meet artificial intelligence in innovative educational assessment. Journal of Educational Measurement, 59(3), 267–271. https://doi.org/10.1111/jedm.12330.
Elliott, A. (2019), La cultura dell’Intelligenza Artificiale. Vita quotidiana e rivoluzione digitale. Torino: Codice.
Ferrarese, G. (2024), 101 idee per usare l’Intelligenza Artificiale in classe. Trento: Erickson.
Floridi, L. (2022), Etica dell’intelligenza artificiale. Sviluppi, opportunità, sfide. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Floridi, L. & Cabitza, F. (2021), Intelligenza artificiale. L’uso delle nuove machine. Milano: Bompiani.
Galletti, M. & Zipoli Caiani, S. (Eds.). (2024), Filosofia dell’Intel- ligenza Artificiale. Sfide etiche e teoriche. Bologna: Il Mulino.
Gardner, H. (2007), Formae mentis. Saggio sulla pluralità dell’intelligenza (13ª ed.). Milano: Feltrinelli.
Jaimez, A. (2023), L’Intelligenza Emotiva nell’Era dell’Intelligenza Artificiale: come mantenere le nostre Capacità Umane in un Mondo Dominato dalla Tecnologia. Independently published.
Jonassen, D.H., Carr, C. & Yueh, H.P. (1998), Computers as Mindtools for engaging learners in critical thinking. Techtrends, 43, 24-32. https://doi.org/10.1007/BF02818172.
Lorenzoni, G. (2024), L’Intelligenza Artificiale a scuola. Guida per una pratica didattica consapevole. Torino: Lattes.
Messina, S., Gaggioli, C. & Panciroli, C. (2024), Apprendere ed insegnare nell’era degli ecosistemi digitali intelligenti: pratiche didattiche e nuove piste di ricerca. Media Education. Studi, ricerche e buone pratiche, 15(1), 81-90. https://doi.org/10.36253/me-15835.
Miceli, E. (2023), L’intelligenza artificiale con ChatGPT e ricadute nella didattica: da Don Milani all’IA. Approcci didattici veicolati dall’Intelligenza Artificiale per arrivare all’inclusione scolastica. Independently published.
Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006), Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x.
Moriggi, S. & Pireddu, M. (2024). L’Intelligenza Artificiale e i suoi fantasmi. Vivere e pensare con le reti generative. Trento: Il Margine.
Nalbant, K.G. (2021), The Importance of Artificial Intelligence in Education: a short review. Journal of Review in Science and Engineering.
OECD (2024), Recommendation of the Council on Artificial Intelligence, OECD/LEGAL/0449.
Panciroli, C. & Rivoltella, P.C. (2023), Pedagogia algoritmica. Per una riflessione educativa sull’Intelligenza Artificiale. Brescia: Morcelliana - Scholé.
Panciroli, C., Rivoltella, P.C., Gabbrielli, M. & Richter, O.Z. (2020), Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca.
Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 20(3), 1-12. https://doi.org/10.13128/form-10210.
Pastorelli, V. (2024), L’Intelligenza Artificiale (IA) nell’educazione: Sfide, opportunità e considerazioni etiche. Mizar. Costellazione di pensieri, 21, 115-127.DOI: 10.1285/i24995835v2024n21p115. http://siba-ese.unisalento.it/index.php/mizar/article/viewFile/28702/23835.
Pierdicca, R. & Frontoni, E. (2023), Educare con le nuove tecnologie. La realtà estesa per l’apprendimento. Maggioli Editore.
Ranieri, M. (2022). Le competenze digitali degli insegnanti. In Biagioli, R. & Oliviero, S. (Eds.). (2022). Il Tirocinio Diretto Digitale Integrato (TDDI). Il progetto sperimentale per lo sviluppo delle competenze delle maestre e dei maestri. Firenze: Firenze University Press, 49-60. DOI: 10.36253/978-88-5518-587-5.
Ranieri, M., Cuomo, S. & Biagini, G. (2023), Scuola e intelligenza artificiale. Percorsi di alfabetizzazione critica. Roma: Carocci.
Recalcati M. (2014), L’ora di lezione. Torino: Einaudi.
Russell, S. & Norvig, P. (2021), Intelligenza artificiale. Un approccio moderno. Pearson Editore.
Sancassani, S. & Mariconda, C. (2023), Smart Learning Design 25: Il metodo in 10 passi. Programma Teaching4Learning@Unipd®. Università di Padova.
Tammaro, G. (2024), A scuola con l’intelligenza artificiale: un assistente “intelligente” al servizio degli insegnanti. Independently published.
Unione Europea (2024), AI Act. Regolamento (UE) 1689/2024 del Parlamento Europeo e del Consiglio del 12 luglio 2024 relativo all’intelligenza artificiale. Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea, L.295, 1-60.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Community Notebook. People, Education and Welfare in the Society 5.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.