First outputs of the research project “Universitabile: survey on the social inclusion of students with disabilities and SLDs in the Roman university context”
Keywords:
disability, SLD, university, social inclusion, service evaluationAbstract
The proposal presents the results of the doctoral thesis “Universitabile,” with population students with disabilities and SLD enrolled in A.A. 2020-2021 at La Sapienza, Tor Vergata and RomaTre. The research aims, on the one hand, to explore and describe the factors that incidate the inclusion and university performance of young people with disabilities and SLD, and on the other hand, to analyze the role of study support services. Since the beginning of the 21st century, Italian universities have been increasingly plural places (Bolt and Penketh, 2016) and have to deal with diversity and the ways in which students with disabilities or DSA are included (Oliver and Barnes, 2010). Here we hypothesize that university policies may produce ambivalent effects (Piccone Stella, 2003). The investigation aims to assess how accessibility to facilities and quality of services contribute to physical and social inclusion, through the use of mixed methods (Mauceri, 2017).
References
Albano, R. (2008), La scelta dei casi nell’inchiesta campionaria, Roma, Carocci Editore.
Bolt, D., & Penketh, C. (2016), Disability, Avoidance and the Academy: Challenging Resistance, Londra, Routledge Taylor & Francis Group.
Borgonovi, E., Comellini, F. A., Ferrucci F., Mason L., Migliaccio G., Scaletta A. e Tanucci G., a cura di (2022). Rapporto ANVUR: Gli studenti con disabilità e DSA nelle università italiane. Una risorsa da valorizzare.
Bruni, C. (2010), Politiche sociali e valutazione. Fra teoria sociale e sociologia applicata, Acireale, Bonanno editore.
Campanini A., (a cura di), (2013), Nuovo dizionario di servizio sociale, Roma, Carocci editore.
Censis (2017), 51° Rapporto sulla situazione sociale del paese, Milano, Franco Angeli.
Chiang, E. S. (2019), Disability cultural centers: How colleges can move beyond access to inclusion, in “Disability & Society”, 35, 7, 1183–1188. DOI: 10.1080/09687599.2019.1679536.
Corbetta, P. (1999), Metodologia e tecniche della ricerca sociale, Bologna, Il Mulino.
Corrao, S. (2000), Il focus group. Milano, Franco Angeli.
Di Franco, G. (2011), Tecniche e modelli di analisi multivariata, Milano, Franco Angeli.
Dipartimento della funzione pubblica (1995), Cento progetti al servizio dei cittadini. Come migliorare gli uffici pubblici, Roma.
Fiocco P.M. e Martinati, M. (a cura di), (2002), Qualità sociale dei servizi sociali, Milano, Franco Angeli.
Gianturco, G. (2005), L’intervista qualitativa. Dal discorso al testo scritto, Milano, Guerini Scientifica.
L. n. 17/1999. Integrazione e modifica della legge-quadro 5 febbraio 1992, n. 104, per l’assistenza, l’integrazione sociale e i diritti delle persone handicappate (G. U. n. 26 del 2 febbraio 1999).
Liani, S. e Martire, F. (2017), Pretest. Un approccio cognitivo. Milano, Franco Angeli.
Marradi A. (1988), Costruire il dato. Sulle tecniche di raccolta delle informazioni nelle scienze sociali, Milano, Franco Angeli.
Marradi, A. (2007), Metodologia delle scienze sociali, Bologna, Il Mulino.
Mauceri, S. (2017). L’avvento dell’era dei mixed methods. Nuovo paradigma o deadline di un dibattito?. in “Sociologia e Ricerca Sociale”, 113, 39-61. DOI: 10.3280/SR2017-113002.
Moriña, A. (2017), Inclusive education in higher education: challenges and opportunities, in “European Journal of Special Needs Education”, 32, 1 3-17. DOI: 10.1080/08856257.2016.1254964.
Moriña, A. (2019), The keys to learning for university students with disabilities: Motivation, emotion and faculty-student relationships, in “PloS One”, 14, 5, 1-15. DOI: 10.1371/journal.pone.0215249.
Merton, R.K. & Kendall, P.L. (1946), The Focused Interview, in “American Journal of Sociology”, 51, 6, 541-557. DOI: 10.1086/219886.
Oliver, M. & Barnes, C. (2010), Disability studies, disabled people and the struggle for inclusion, in “British Journal of Sociology of Education”, 31, 5, 547-560. DOI: 10.1080/01425692.2010.500088.
ONU (1948), Dichiarazione universale dei diritti dell’uomo.
ONU (2006), Convenzione delle Nazioni Unite sui diritti delle persone con disabilità (CRPD).
Palumbo, M. (2002), Il processo di valutazione. Decidere, programmare, valutare, Milano, Franco Angeli.
Pavsic, R. e Pitrone, M. C. (2004), Come conoscere opinioni e atteggiamenti, Acireale, Bonanno.
Piccone Stella, S. (2003), Esperienze multiculturali, Roma, Carocci editore.
Riddell, S. (2016), The inclusion of disabled students in higher education in Europe: Progress and challenges [University of Edimburgh, Centre for Research in Education Inclusion and Diversity]
Stame, N. (2016), Valutazione pluralista, Milano, Franco Angeli.
Tomei, G. (2004), La valutazione partecipata della qualità, Milano, Franco Angeli.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Community Notebook. People, Education and Welfare in the Society 5.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.




