Distance, presence, access. Beyond walls and digital cages
DOI:
https://doi.org/10.61007/QdC.2022.2.56Keywords:
distance learning, covid-19, school, university, adult educationAbstract
The paper shows the findings of some research in the field of distance learning among university students, secondary schools students and in the segment of adult education. It also provided data about smart working in the Covid-19. The aim of the present work is, particularly, to highlight some outcomes related to the perception of the distance
experiences carried out during the pandemic emergency. Among the participants in the surveys, a significant evaluation plan refers to the management of daily life in the online network. The outcomes underscore opportunities, limits, and, therefore, the parallel demand for social organization of DaD and smart working.
References
Almalaurea (2021), La didattica a distanza durante l’emergenza pandemica: alcune riflessioni a partire dai dati del 2021 (consultato il 20 gennaio 2022).
Buffardi, A. (2021), «Il valore della presenza nella didattica a distanza. Gli studenti» in Capogna S., Cianfriglia L., Musella F. (a cura di), Analisi sulla didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19, Roma, Eurilink University Press, 99-124.
Buffardi, A., Sansò, S., Savonardo, L. (2021), «Esseri analogici intrappolati in un mondo digitale. La percezione della realtà ai tempi del Covid-19», in Favretto A., Maturo A. e Tomelleri S. (a cura di), L’impatto sociale del Covid-19, Milano, Franco Angeli, 273-282.
Cacchione, A. (2022), «Analfabetismo e CPIA: un rapporto difficile e necessario» in Benedetti F., Buffardi A. (a cura di) Scuola, lavoro e territorio. Tradizione e innovazione nei percorsi formativi dei giovani e degli adulti, Roma, Carocci, 93-111.
Capogna, S., Cianfriglia L., Musella F. (a cura di) (2021), Analisi sulla didattica a distanza durante l’emergenza Covid-19, Roma, Eurilink University Press.
De Angelis, M.C., (2021), «La ricostruzione delle pratiche didattiche nell’emergenza Covid-19. La prospettiva dei docenti» in Capogna, S., Cianfriglia L., Musella F. (2021),125-156.
Della Ratta-Rinaldi, F., Gallo, F., Sabbatini A. (2021), «Il lavoro da remoto. Potenzialità e pratica prima e durante la pandemia da Covid-19», in Rassegna Italiana di Sociologia, 2, 487-520.
Friesen, N. (2012), Report: Defining Blended, online: http://learningspaces.org/papers/Defining_Blended_Learning_NF.pdf.
Graham, C.R. (2006), «Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions», in C.J.Bonk & C.R. Graham (Eds.), The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs, San Francisco, JosseyBass/Pfeiffer, 3-21.
Jenkins, H. (2006), Convergence Culture. Where Old and New Media Collide, New York University Press.
Wey, L.,Hindman, D. (2011), «Does the Digital Divides Matter More? Comparing the Effects of New Media and Old Media Use on the Education Based Knoweldge Gap», Mass Communication and Society, 14, 216-235.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Quaderni di comunità

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.